info

Hvordan høj status vises gennem spil

Spil kan være en utrolig effektiv social mekanisme til at vise høj status. Især kvinder spiller ofte på hestevæddeløb under Melbourne Cup, en berømt helligdag i Victoria. Denne begivenhed handler ikke så meget om spil, som det er en social begivenhed. Det er derfor ikke overraskende, at den eneste dag på året, hvor kvinder satser på heste, er Melbourne Cup.

Spillets intensitet

Spil er en adfærd, som mange mennesker udviser for at udtrykke deres høje status. Men der er en række måder at opdage problemspil på. En af de bedste måder er at kigge efter specifikke adfærdsmønstre. En problemgambler vil sandsynligvis rapportere mere end én spilsession om dagen. Varigheden af en spilsession bør også vurderes. Spillere, der rapporterer om en session, der varer over 5 timer, har sandsynligvis problemer med spilafhængighed.

Spil er en international forretning, der genererer milliarder af dollars om året. I 2009 blev det lovlige spillemarked anslået til 335 milliarder dollars. Det er dog vigtigt at bemærke, at spil ikke er begrænset til penge; det kan også foregå med ikke-monetære materialer. F.eks. kan spillere af kugler satse deres kugler, mens Magic: The Gathering-spillere kan satse samlerbrikker.

I en undersøgelse af kvinders spilleglæde blev det konstateret, at selv efter at have oplevet skade som følge af spil, fortsatte kvinderne med at deltage i aktiviteten, fordi de ønskede at være socialt forbundet med andre kvinder i spilindustrien. Denne sociale samhørighed kan gives af de ansatte på spillestederne, især i forbindelse med vigtige begivenheder i livet. Andre undersøgelser har vist, at kvinders deltagelse i spil er stigende, efterhånden som samfundet accepterer denne type miljøer mere og mere.

Selv om mange mennesker ikke oplever negative konsekvenser af spil, er flere samfund, branchegrupper, reguleringsmyndigheder og politikere ved at indse de skadelige virkninger af spil. Der er dog kun få tiltag, der har været effektive til at reducere de risici, der er forbundet med spil.

Forholdet mellem spillehyppighed og husstandsindkomst

Forholdet mellem husstandsindkomst og spil blev undersøgt ved hjælp af to metoder. For det første blev hyppigheden af spil vurderet for hver type spil. Hyppigheden blev målt på en syvpunkts kategorisk skala. Omregningsfaktoren blev derefter ganget med antallet af dage, en person spillede om måneden. For eksempel svarede spil mindre end én gang om måneden til én dag med spilletid, mens spil to eller flere gange om ugen svarede til fire dage med spilletid. Endelig, hvis en person spillede dagligt, ville vedkommende spille 30 dage om måneden.

Sammenhængen mellem indkomst og spil er større i fattige husstande end i rige husstande. Årsagen til denne forskel er, at spil er en risikabel aktivitet. Derfor spiller husstande med højere indkomst sjældnere. På trods af de potentielle negative virkninger af spil er de sociale og økonomiske omkostninger ved denne adfærd svære at kvantificere.

Blandt de fire vigtigste risikofaktorer, der er forbundet med spil, var husstandsindkomsten den laveste risikofaktor. Risikoen for at spille var større hos mænd end hos kvinder. Spillere med lav husstandsindkomst var mere tilbøjelige til at deltage i højrisikoaktiviteter som f.eks. fysiske kampe. Disse risikoadfærd kan også være væsentlige forudsigere af spilleadfærd.

De husstandsmedlemmer med de laveste indkomster spillede mindst. Desuden var den hyppigste type spil udelukkende online. Husholdninger med en indkomst på mellem 100 000 og 150 000 USD rapporterede de højeste hasardspilsprocenter, mens husholdninger med en indkomst på over 150 000 USD rapporterede de laveste hasardspilsprocenter. De højeste niveauer af spildeltagelse blev fundet blandt deltagere med en gymnasieuddannelse eller en vis universitetsuddannelse. Det er interessant, at de med de højeste husstandsindkomster var mest tilbøjelige til at spille på landbaserede spillesteder.

Effekten af sociale medier på spil

Sociale medier har en enorm indflydelse på spil og på adfærden hos de personer, der er involveret i denne aktivitet. Dette fænomen er især udbredt blandt unge mennesker. Disse sociale netværk giver brugerne mulighed for at indgå væddemål og komme i kontakt med andre spillere, hvilket øger risikoen for afhængighed. Det er faktisk bevist, at brugen af sociale medier kan forværre en eksisterende spilleafhængighed.

En voksende mængde litteratur har undersøgt forholdet mellem sociale medier og spil. Mange unge er bekymrede over reklamer for spilprodukter på sociale netværk. Disse fora tilbyder også økonomisk hjælp til spillere og diskussioner om negative følelser. Desuden kan disse sociale medier bruges til at identificere overraskelser i sportskampe.